Nieuws etc.

GOEIE GENADE!

Cruising Along: ANEKDOTE


Heb je weleens staan keuvelen met een heuse markies? Waarschijnlijk niet.

Want in Nederland heeft de adellijke titel 'markies' (in rang tussen graaf en

hertog) nooit bestaan. Een markies (ook wel markgraaf genoemd) stond

vroeger aan het hoofd van een graafschap dat aan de buitengrens

(mark) van een koninkrijk of keizerrijk lag. Een hoge ome dus!


Fast forward to modern times. Met het ss Rotterdam van de HAL heb ik

tijdens mijn vaarperiode als steward meerdere oversteken tussen Rotterdam

en New York gemaakt. Op een keer kreeg ik bij inscheping in Southampton de

zeer Engelse Marquess & Marchioness of Sainsbury toegewezen om in mijn

rayon in de first class diningroom tijdens de oversteek te bedienen.






Daar ik nog nooit een markies in levende lijve had ontmoet, vroeg ik hem bij

onze eerste ontmoeting beleefd in het Engels:

'Sir, in what way could I properly address a person with a lofty title like yours?'

'Sir, hoe kan ik iemand met een verheven titel als de uwe gepast aanspreken?'

Antwoordde de markies met een nonchalance die jaren van training verried:

'Just call me Your Grace'...'Noem me maar gewoon Uwe Genade'.

Waarop ik met nog grotere nonchalance antwoordde:

'But of course...at your service Your Grace!'