Nieuws etc.

WAAR IS DE BESTE SERVICE TE VINDEN?



Aan boord van cruiseschepen heb je de hardware (het schip zelf met alle faciliteiten) en
wat tegenwoordig zo mooi de 'software' heet. Zoals het serviceniveau van het bedienend
personeel in bars, restaurants, shops, spa's en fitnessruimtes. Maar ook de houding van
de rest van de bemanning (inclusief matrozen, officieren en staf) versus de passagiers.

Als maatstaf van wat je op het gebied van dienstbetoon op een bepaald schip kan
verwachten, wordt vaak de verhouding tussen het aantal passagiers en het aantal
bemanningsleden gehanteerd. Zo betekent een Passenger/Crew Ratio (P/C R) van
1.0 dat er voor elke passagier één crew member klaar staat.

Een P/C Ratio van 2.0 houdt in dat er voor elke twee passagiers één bemanningslid is.
De meeste rederijen hebben een P/C R van meer dan twee, maar sommige hebben schepen
met een P/C R van 1.3. Waaronder Hapag-Lloyd Cruises, Seabourn en Silversea Cruises,
terwijl SeaDream Yacht Club zelfs kan bogen op een P/C R van 1.1. Niet voor niets
opereren ze allemaal in het luxury segment. En daar hangt een prijskaartje aan.