Nieuws etc.

KIRK DOUGLAS (Spartacus) 100 JAAR (Slot)



HAPPY, HAPPY HUNDREDTH BIRTHDAY...KIRK!



Vandaag, 9 december, viert Kirk Douglas zijn 100ste verjaardag.

Toen ik hem ontmoette was hij 84...en stond hij dus te wachten in

een nauwe doorgang in het officiersverblijf van de Crystal Harmony.

Om hem fatsoenlijk te passeren moest hij ruggelings tegen de wand gaan

staan. Behoedzaam schoof ik langs hem: met mijn buik ingetrokken, armen

half omhoog, en handpalmen verontschuldigend naar buiten. Gedurende een

onderdeel van een seconde stond ik aldus buik-aan-buik met mighty Spartacus.

Eenmaal Kirk gepasseerd, schudde ik hem de hand en zei: 'Nice to meet you sir,

my name by the way is John May and I am a travel writer from The Netherlands.'







LINKS: EEN STUKJE KIRK OP DE BRUG VAN DE CRYSTAL HARMONY


Waarop Kirk antwoordde: 'Dulft!' I beg your pardon? 'Dulft!' Come again?

'The town of Delft in Holland', benadrukte hij. What about it? 'I was there once

on location to shoot a movie", vervolgde Kirk. Hij vertelde me verder dat hij in Delft

was vanwege buitenopnamen voor een film waarin hij Vincent van Gogh speelde.

Zelf had ik er tot op dat moment nog nooit van gehoord, maar heel beleefd zei ik:

'But of course, the movie about Vincent, quite a performance of you Mr. Douglas.'

Terug in Nederland kwam ik er pas achter dat hij het had over de film Lust for Life

uit 1956, waarvoor hij een Oscarnominatie ontving. Om tijdens dit gesprek oogcontact

met Kirk te houden, moest ik natuurlijk omhoog blijven kijken, dat zal duidelijk zijn.

Per slot van rekening stond ik hier pal tegenover Spartacus himself: de stoere

krachtpatser en rijzige ribbemoos waar ik al van jongs af tegenop had gekeken.

NIET DUS!

Want om oogcontact met Kirk te houden moest ik met mijn volle 1 meter 70 écht

naar beneden kijken. Ik weet het: oudere mensen krimpen soms. Maar toen ik Kirk

op zijn 84ste ontmoette was hij hooguit 1 meter 56. Ik kon mijn ogen niet geloven.

Ondertussen is hij vandaag wel honderd jaar geworden: happy birthday...centurion!



- Kirk Douglas...klein in gestalte maar groot in statuur -