Nieuws etc.

CRUISE op DOURO (Dag 4: excursie SALAMANCA middag)



FLAMENCO SHOW en PAELLA 'SALAMANCANA' 

  

De zon breekt nu goed door, maar aan de horizon dienen zich alweer

wolkenpartijen aan. Mijn vrouw en ik besluiten de stad onderling te

verdelen: zij gaat het noordelijk deel fotograferen, ik het zuidelijk.



Al gauw loop ik tegen het 'Casa de las Conchas' aan. Dit uit de 16de-eeuw

daterende herenhuis dankt zijn naam - Huis van de Schelpen - aan de vele

sint-jakobsschelpen waarmee de muren zijn bedekt. De gebeeldhouwde

schelpen symboliseren de Orde van Santiago. Nu is het een bibliotheek.



Salamanca heeft twee kathedralen: de Oude (Catedral Vieja) en de Nieuwe

(Catedral Nueva). De 16de-eeuwse nieuwe kathedraal verving de oude niet,

maar werd er - zeer ongebruikelijk - naast gebouwd. Je betreedt de oude

kathedraal (uit de 12de en 13de eeuw) via de nieuwe. Als ik het gecombineerde

godshuis verlaat, hebben zich donkere wolken samengepakt. Tijd voor de lunch!



Tijdens de lunch in Hotel Alamada Palace (onderdeel van de excursie) worden we

getrakteerd op een Flamenco Show en op paella. Buiten hoost het ondertussen weer.

De show is aardig maar de paella is niet te pruimen.


In Salamanca ben je dan ook ver weg van de bakermat van paella: het door

rijstvelden omgeven zoetwatermeer L'Albufera, even ten zuiden van Valencia.

Een gebied waar ik de échte paella mocht proeven...duidelijk andere kost daar!


- wordt vervolgd -