Nieuws etc.

CRUISE op DOURO (Dag 5: Ochtendgloren 2)



EEN BRUG TE VER


De twee bruggen - die in de monding van de rivier Agueda hier Spanje en Portugal

met elkaar verbinden - liggen er omfloerst door mist mysterieus en mystiek bij.

Vooral de meest nabij de Douro Queen gelegen ijzeren brug intrigeert me.


Is het een autobrug of een spoorbrug?

Eén ding is zeker: ik heb er nog niets over zien rijden!

Wel besef ik dat je op deze brug (rijzende zon in de rug) fraaie foto's kan maken.



Bij de voet van de brug aangekomen, klauter ik via een steil talud omhoog.

Eenmaal boven blijkt het een spoorbrug te zijn. Links ligt een klein wachthuisje.

Daarachter loopt het enkelvoudige spoor een tunnel in...maar die is gebarricadeerd!

Deze spoorlijn wordt dus niet meer gebruikt. Komt me mooi uit. Kan ik rustig op

de brug foto's nemen. De zon komt nu plotseling goed door: klik...klik...klik!

Vanaf hier ligt de in Vega de Terrón afgemeerde Douro Queen er schitterend bij!



Halverwege de brug wordt het spoor steeds roestiger...en sommige bielzen zijn

zelfs half vermolmd. Met enige behendigheid bereik ik toch de Portugese kant.

Daar moet ik me - tot mijn verrassing - langs een hoog hek wurmen. Snel sla ik via

een pad rechtsaf - de Douro Queen vertrekt over een uur - om nog een paar foto's

te maken. Terug bij de brug zie ik op het zojuist gepasseerde hek een bord hangen.


Met daarop een doodskop, eronder twee gekruiste beenderen, en de tekst:


PASSAGEM PROIBIDA

PERIGO DE MORTE!


Mijn Spaans is redelijk...mijn Portugees beduidend minder. Maar toch begrijp

ik maar al te goed wat daar staat, daar heb ik geen doodskop voor nodig:


VERBODEN TOEGANG

LEVENSGEVAAR!


- wordt vervolgd -