Nieuws etc.

CRUISE op DOURO (Dag 5: Ochtendgloren 1)



'LOVE is a MANY SPLENDORED THING'


Vannacht is het laat geworden...toch ben ik al bij het ochtendgloren op.

Een deel van de dag dat de Spanjaarden zo mooi 'la madrugada' noemen.

De Douro Queen ligt afgemeerd in het Spaanse gehucht Vega de Terrón,

precies daar waar de grensrivier Agueda uitmondt in de Douro.


Ik sta in mijn eentje op het Sun Deck. De stilte is bijna tastbaar.


Plots boort een bundel zonneschijn zich door de ochtendnevel heen.

Het strijklicht zet de even stroomafwaarts over de Douro gelegen boogbrug,

bij het Portugese dorpje Barca de Álva, in een onwezenlijk mooi schijnsel.




Er steekt een licht windje op en de nevel rond het schip raakt in beroering.

Ik dacht dat ik alleen was, maar de mistflarden over de rivier mengen zich

nu met flarden melodieuze muziek. Iemand op het dek pal onder het Sun Deck

- daar waar de hutten met balkon zich bevinden - heeft kennelijk de behoefte

om juist op dit moment te luisteren naar een song van de Amerikaanse

close harmony vocal group uit de jaren vijftig: The Four Aces.



En wel naar het welluidende 'Love is a Many Splendored Thing'.

Terwijl de zon sterkere pogingen doet om de mist te verdringen, en de wind verder

opsteekt, ijlen de romantische teksten van het viertal over de nog verstilde rivier.




Once on a high and windy hill
In the morning mist
Two lovers kissed
And the world stood still


Even een mooi romantisch moment op de Douro!

- wordt vervolgd -