Nieuws etc.

GOED DOEN


WIE GOED DOET...GOED ONTMOET!


Onlangs heb ik het hier gehad over de bar Los Tres Hermanos in Havana.

Toen ik begon te varen werd Cuba (met ondertussen Fidel Castro als president)

niet meer aangedaan en persoonlijk kende ik deze drie Nederlandse broers dus

niet. Maar wel kende ik de vele hartverwarmende verhalen over dit gastvrije

en hulpvaardige drietal die onder de oudere garde aan boord de ronde deden.

Na afloop van een cruise in de Caribbean kwamen we een keer in november

met de Nieuw Amsterdam in onze reguliere thuishaven New York aan.



Na het ontschepen zaten we tijdens het 'pikheet' (korte koffietijd) in de

messroom onze tip te tellen, toen er een sjofel gekleed type aarzelend naar

binnen stapte. Zelf kende ik hem niet, maar een al wat oudere chef-de-rang

die naast me zat, barstte in onvervalst Rotterdams bargoens uit: "krijg nou

de pleuris...dat is een van die gasten van Los Tres Hermanos uit Havana!"


Wat bleek: toen Castro aan de macht kwam ging het snel bergafwaarts met

hun bar. Ze moesten Cuba verlaten. Eén broer was ondertussen overleden,

één zwierf ergens in Midden-Amerika, en de jongste was uiteindelijk in

New York terechtgekomen waar hij als dakloze helemaal aan de gallemieze lag.


Om een lang verhaal kort te maken. Onder de 760 bemanningsleden van de

Nieuw Amsterdam werd spontaan een inzamelingsactie voor hem gehouden.

Zodat hij winterkleren en een koffer kon kopen en onderdak kon vinden in een

logies. Ik zie nog de verbazing op zijn gezicht toen hij begreep dat hij van de

rest van het ingezamelde geld makkelijk een vliegticket New York-Amsterdam

kon kopen. Dat heeft hij dan ook prompt gedaan: wie goed doet...goed ontmoet!